יעבר נא אדני לפני עבדו, ואני אתנהלה לאטי וגו', אמר רבי אלעזר, היינו דקאמרינן בקדמיתא, דיעקב לא בעא השתא אינון ברכאן קדמאי דברכיה אבוי, (ס"א בגין דכתיב (איכה ג כז) טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו, וכתיב (משלי לא כה) ותשחק ליום אחרון), ועדיין לא אתקיימו ביה אפילו חד מנייהו, בגין דסליק לון לסוף יומיא, בשעתא דאצטריכו לבנוי לגבי כל עמין דעלמא, ובגין כך בשעתא דאמר עשו נסעה ונלכה, ונפלוג האי עלמא כחדא, ונשלוט כחדא, מה אמר יעבר נא אדני לפני עבדו, יקדים עשו שלטניה השתא בהאי עלמא, יעבר נא, כמה דאת אמר (מיכה ב יג) ויעבור מלכם לפניהם ויהו"ה בראשם, אקדים אנת שולטנותך בקדמיתא בהאי עלמא, ואני אתנהלה לאטי, אנא אסלק גרמי לההוא עלמא דאתי, ולסוף יומיא, לאינון יומיא דאזלין לאט. לרגל המלאכה, מאן מלאכה, דא אספקלריאה דלא נהרא, דבה אתעביד עבידתא דעלמא, אשר לפני, דא היא מן קדם יהו"ה בכל אתר, ולרגל הילדים, דא הוא רזא דכרובים, לאחזאה רזא דמהימנותא דאיהו אתדבק בהו, עד אשר אבא אל אדני שעירה, אנא אסבול גלותא דילך, עד דייתי וימטי זמנא דילי לשלטאה על הר עשו, כמה דאת אמר (עובדיה א כא) ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו, וכדין והיתה ליהו"ה המלוכה.
This Blog, G-d willing, will discuss concepts related to the Keitz Meguleh discussed in Chazal, as taught in the sefer Kol HaTor. And of course, topics marginally related will be discussed as well.
Sunday, February 14, 2010
Zohar: End Of Days = The World to Come?
The following quote is from is from Zohar 1:172a, relating the End of Days to the World to Come, though maybe just somewhat:
Monday, February 1, 2010
On the order of the Brachot
Yerushalmi Brachot 17a
ר' אחא בשם ר' יהושע בן לוי אף מי שהתקין את התפילה הזאת על הסדר התקינה שלש ברכות ראשונות ושלש ברכות האחרונות שבחו של מקום והאמצעיות צרכן של בריות חננו דיעה חננתנו דעה רצה תשובתינו רצית תשובתינו סלח לנו סלחת לנו גאלינו גאלתנו רפא חליינו ריפית חליינו ברך שנותינו בירכת שנותינו קבצינו קיבצתנו שופטינו בצדק שפטתנו בצדק הכנע קמינו הכנעת קמינו צדקינו במשפט צידקתנו בנה ביתך ושמע עתירתינו ורצינו בתוכו לית צורכה שמע תפילתינו ובנה ביתך ורצינו בתוכו? אלא כמה דאישתעי קרייא כן אשתעייא מתניתא (ישעיהו כו) והביאותים אל הר קדשי ושימחתים בבית תפילתי. א"ר ירמיה מאה ועשרים זקנים ומהם שמונים וכמה נביאים התקינו את התפילה הזאת.
Rebbi Acha in the name of Rebbi Yehoshua (says): Even those that set the prayer set it in order. Three first blessings, three closing blessings, praise of Hashem, and the middle (blessings) the needs of the creations. Bestow upon us knowledge! (Now that) you have bestowed upon us knowledge, desire our repentance! (Now that) you have desired our repentance, forgive us! (Now that) you have forgiven us, redeem us! (Now that) you have redeemed us, heal our sickness! (Now that) you have healed our sickness, bless our years! (Now that) you have blessed our years, gather us in! (Now that) you have gathered us in, judge us with righteousness! (Now that) you have judged us with righteousness, subdue those that rise up against us! (Now that) you have subdued those that rise up against us, in justice make us righteous. (Now that) you have made us righteous in judgement, build Your house and hear our prayers and desire us within it! Shouldn't it be "hear our prayers, build Your House and desire us within it"? But rather as the verses describe it, so too does the Tanna. "And I will bring them to My Holy Mountain and I will make them happy in My House of Prayer." (Yeshayah 26) Rabbi Yirmiyah said 120 elders, among them some 80 prophets, formulated this prayer.
That is to say that simple logic dictates that the order of prayer should be different. But we have a tradition from the prophets that states otherwise. I wrote about this here.
וגם בשורות טובות: נולדה לי בת