I was contemplating why it is that the GR"A is the only one to explain the oath of Ketubot 111a as referring to Har HaBayit and not Eretz Yisrael. First, the text of the Gemara there:
אחת שלא יעלו ישראל בחומה ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את אומות העולם שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי
- That Israel shall not go up as a wall
- That HaKadosh Baruch Hu imposed an oath on Israel that they won't rebel against the nations.
- That HaKadosh Baruch Hu imposed an oath on the nations of the world not to oppress Israel too much.
ובמה כו' בימינא - ר"ל תורה מימינו כו' נשבע ה' בימינו וזהו ע"פ המים וז"ש עד דייתי כו' וזהו ורוח וכו' על כו' שתחלה צריך לתורה ואח"כ בא משיח אלא שמוזהרין שלא ידחקו את הקץ וז"ש בימינא שעתה השיב אחור ימינו כמ"ש כיון שגלו אין לך ביטול כו' וכמ"ש בכמה מקומות במה יתערון למשיח באורייתא אלא שמושבעין שלא יצאו מאליהם לבנות בה"מ שושנה דלעילא עד שיבא
ושלשים יום ושלשת ימים תשב בדמי טהרה, בכל קדש לא תגע, ואל המקדש לא תבא, עד-מלאת ימי טהרה
And for 33 days she shall sit in her dam tohar, and she shall touch nothing holy, and she shall not come to the Mikdash, until the completion of the days of purity.
- She shall sit in her dam tohar (Knesset Yisrael shall sit in Exile and not rebel)
- She shall touch nothing holy (Don't read she shall not, but rather you shall not tough anything holy, meaning the Holy Nation)
- She shall not come to the Mikdash (That Am Yisrael shall not go up to build the Mikdash until the appointed time, the end of the 33 days.